Indie - volby do Státních shromáždění (parlamentů jednotlivých států)

21. 3. 2017

Poslední státní volby v Indii, ve státě Uttarpradéš, skončily naprostým fiaskem pro všechny tři zúčastněné komunistické strany: KS Indie (CPI), KS Indie marxistická (CPI(M)) a KS Indie marx-leninská (CPI(M-L)). Obhajovaly celkem 167 křesel z celkových 403 ve Shromáždění (90-27-50), žádné ale neobhájily. Nad příčinou se zamýšlí Sitaram Yechury, generální tajemník CPI(M). 

Smrtící směs BJP: komunální polarizace a sociální inženýrství založené na kastách

BJP (Indická lidová strana současného premiéra Modiho; pozn. překl.) zaznamenala ohromující vítězství v nedávném kole voleb do zákonodárného shromáždění. Ve státech Uttarpradéš a Uttarakhand si udržela výsledek z roku 2014. Ve všeobecných (celoindických) volbách v roce 2014 získala 42,3 % v Uttarpradéši a 55,3 % v Uttarakhandu. V těchto volbách do shromáždění získala 39,7 a 46,5 procenta. Utrpěla ale deprimující porážku v Pandžábu, kde strana Congress dokázala s velkým náskokem vytlačit alianční vládu Akali Dal-BJP. Ačkoli se Congress ukázal být nejsilnější samostatnou stranou v Goa a v Manipuru, těsně nedosáhl na většinu a BJP dokázala v těchto dvou státech sestavit vládu. BJP použila smrtící koktejl zastrašování, ústupků s použitím korupce a lákadla v podobě míst v kabinetu za pomoci obrovské síly peněz se zničujícím účinkem, a udržela si tak většinu, jíž smazala rozhodnutí lidu v těchto státech.

Tvrzení BJP, že toto vítězství je schválením demonetizace a ukázkou dobré správy, je naprosto neobhájitelné, vzhledem k jejímu výkonu v Pandžábu, Goa a Manipuru.  K jejím vítězstvím v Uttarpradéši a Uttarakhandu došlo díky mnoha faktorům, hlavně efektivní kombinaci komunální polarizace a na kastách založeného sociálního inženýrství.

BJP dnes nemá jediného poslance v Lok Sabha (Dolní komora Indického parlamentu), který by byl muslim. V Uttarpradéši a Uttarakhandu BJP nepostavila jediného muslimského kandidáta. Základní poselství je jasné: poselství, jež přinesla v roce 2014 v kampani k takzvanému úspěšnému „Gujaratskému modelu“.  Přes pochybná tvrzení tohoto modelu, z nichž většina se ukázala být zjevně falešnými, předané ďábelské poselství bylo, že k úspěchům v Gujaratu došlo díky dezinfikování státu od muslimů, následujícímu po komunální genocidě z roku 2002 - zákeřná propagandistická technika k vyostření komunální polarizace.

Jízlivými odkazy premiéra Modiho na khabaristan (pákistánský satirický časopis; pozn. překl.) a shamshanghat (obřadní místo pro kremaci zesnulých), a (náboženské festivaly) Eid and Dusali byla zahájena tato nekalá komunální kampaň. Předseda BJP k tomu dodal hýření stran Congress-Samajwadi a BSP jakožto mistrů v uklidňování muslimů pomocí vytvoření nového slovníku - kasabu. To okamžitě ukázalo strany, zásadně opoziční vůči BJP, jako ty, které mají pevné napojení na přeshraniční terorismus, sponzorovaný Pákistánem. BJP naopak vyhlašovala svůj protipákistánský, tudíž protimuslimský, postoj, s tvrzením o úspěšnosti svých „operativních úderů“. (Taková tvrzení se ukázala být falešná faktem, že kvůli teroristickým útokům přišlo ve třech měsících po „operativních úderech“ o život dvakrát tolik našich statečných vojáků na hranici než ve třech měsících, které jim předcházely.)

Taková komunální kampaň je účinná jen ve státech s početnou muslimskou populací. To vysvětluje, proč v ostatních třech státech takové kouzlo nefunguje. Mlýnek na klevety RSS chrlil dokola písničku „muslimská vláda přichází“, aby tak shromáždil lid proti sekulárním stranám ve státě Uttarpradéš.

Formace SP-Congress i BSP spíše spadly do pasti tohoto postupu, než by poskytly opačný. Personální a školící oddělení BSP lidem vytrvale připomínalo, že postavilo stovku muslimských kandidátů, a apelovalo na menšinovou komunitu, aby nehlasovala pro koalici SP-Congress, protože její promuslimské pověření je „důvěryhodnější“.

 Současně volební strategie BJP zdokonalila sociální inženýrství snah mobilizovat společensky zaostalé kasty mimo Yadav a ne-jatavské kasty proti převážně na Yadavy orientovaným SP a BSP, jejichž hlavní podpůrná základna je mezi Jatavy. (Yadav - nižší, neelitní rolnická kasta; Jatav - nejnižší kasta v Indii, tzv. »nedotknutelní«; pozn. překl.)   

To, že formace sekulární opozice neměly žádný kontrapříběh, alternativní postup, k úspěchu BJP přispělo. Dost se teď tvrdí, že „mahajot“ (široká koalice, původně zformovaná k boji proti komunistické vládě v Záp. Bengálsku; pozn. překl.) v Uttarpradéši, stejně jako ten, který se objevil ve volbách do shromáždění v Biháru, by byl určitě BJP zastavil. Tvrzení pokračují dokazováním, že kdyby se hlasy pro kandidáty SP, Congressu, BSP a RLD spojily, tento „mahajot“ by byl získal 313 křesel a pro BJP by bylo zůstalo pouhých 90.

Bohužel, politika není aritmetika. Alternativa vůči komunálnímu projektu BJP vzejde jen z alternativního postupu, protichůdného k tomu, jenž vyprojektovali BJP a premiér Modi. Šance na vztyčení takového prolidového alternativního projektu existovala, zvlášť v následcích demonetizace, jež přinesla rozsáhlým složkám chudých a přehlížených nevídanou ekonomickou bídu. Jak už je teď zřejmé, demonetizace úplně rozbila šedou ekonomiku, jež přispívá více než čtyřiceti procenty HDP země a vytváří přes 80 % našich pracovních míst. Venkovský život v Uttarpradéši byl a nadále je v chaosu. Kisanové (kisan - hinduistický výraz pro rolníka; pozn. překl.) prodávali své produkty ve stresu, kvůli nedostatku bankovek za cenu méně než poloviční vůči minimu, jež oznámila vláda. Místo aby se natáhli po těchto složkách obyvatel a vtáhli je do lidových mobilizací proti ekonomické politice BJP a premiérově demonetizaci, SP-Congress i BSP spadly do pasti postupu BJP. To nadále umožnilo, kampaň BJP, že demonetizace byla proti bohatým a pro chudé! Skutečnost je zcela opačná. Tento přístup těchto stran byl jasný dokonce už dříve, během zimního zasedání Parlamentu. ˇ3estnáct opozičních stran v Parlamentu se spojilo, aby demonetizaci odmítly. Na naléhání levicových stran byla vydána společná výzva ke stávce 28. listopadu 2016. Hlavní sekulární opoziční strany výzvu přinejlepším podpořily, ale odmítly aktivně využít nespokojenost lidí. Toto selhání vyústilo v to, že metoda BJP převládla. Buržoazní opoziční strany spadly do pasti tohoto postupu a začaly mít starosti ve snaze mobilizovat shodné, na kastách založené lidové složky k volební podpoře.

Postup BJP byl jediný, jaký se dostal mezi lidi, přes buržoazní sdělovací prostředky, s pomocí vytrubovačů BJP a s nebývalou ukázkou síly peněz. Levicové strany se snažily předložit alternativu samy. Ale na rozdíl od Keraly a dalších států, kde je politická přítomnost levice silná, v Uttarpradéši a Uttarakhandu BJP vyhrála proto, že tu účinná alternativa chyběla.

 Tyto volby také důkladně odhalily takzvanou obavu BJP z potírání politické korupce stranami během voleb. Ukázka BJP, jakou sílu mají peníze, byla skutečně nevídaná. To údajně sehrálo hlavní roli v upevnění většiny pro BJP v Goa a v Manipuru, navzdory tomu, že se tam coby nejsilnější samostatná strana neobjevila.

Naléhavost vyvolat hluboké volební reformy, jež by omezily sílu peněz, předpokládá bezodkladnost. Síla postupu, mířícího proti kampani BJP a premiéra Modiho, je nejspolehlivějším základem, na němž by sjednocené levicové a demokratické síly v naší zemi stály jako val proti vyostřené komunální ofenzívě, již rozpoutala BJP, a jenž by zajistil sekulární demokratické základy Indické republiky.

Podle závěrečné analýzy tuto komunální nestvůru může porazit jen síla všelidového boje.

 Sitaram Yechury  

www.solidnet.org

16. března 2017  

Překlad Vladimír Sedláček