Chybí shoda na veřejném zájmu - otázky Haló novin pro Ivana Cinku, předsedu Výboru pro dopravu Středočeského kraje

17. 6. 2019

Velká část trati Praha-Kladno s odbočkou na pražské letiště se týká Středočeského kraje. Jak vnímáte aktuální vývoj v přípravě její výstavby?

Zásadní modernizace trati Praha-Kladno s odbočkou na Letiště Praha, je mezi investicemi do dopravní infrastruktury ve Středočeském kraji dlouhodobě prioritní. Zájem na této stavbě jsme mimo jiné deklarovali na společném jednání našeho a pražského výboru pro dopravu v roce už v květnu roku 2015 za účasti nejen nejvyššího vedení obou krajů, ale i vrcholných zástupců Správy železniční dopravní cesty a Českých drah. Od té doby se k tomu pravidelně vracíme. Pokud bychom ale chtěli udělat skutečný exkurz do minulosti, museli bychom jít o několik desítek let zpátky, protože záměr modernizovat a zrychlit toto železniční spojení spadá hluboko do minulého století. To, že vlaky po nové trati už dávno nejezdí, je tedy velká ostuda. Na vině jsou ti, kteří se podepsali na dopravní politice po roce 1989. Téměř 15 let se nesmyslně předpokládalo, že všichni budeme jezdit auty, a železnice se nechávala ladem. Dnes jsme vděčni za jakýkoliv posun, i když vlastně jde o drobné krůčky. Vnímám ale snahu současného vedení SŽDC přípravy co nejvíce urychlit.

Proč je pro kraj tato trať tak důležitá?

Kladno má ze všech okresních měst v kraji nejpomalejší železniční spojení s Prahou. Proto jezdí lidé za prací do Prahy hlavně autobusy a auty. Zejména po likvidaci Poldovky jich přitom rozhodně není málo. A všichni víme, jak jsou zacpané všechny silniční tahy směřující do hlavního města…

Nejsou na vině zdržení výstavby hlavně různé zejména ekologické iniciativy, které dosavadní varianty výstavby blokovaly?

Nemyslím, že jsou to především ony. Konec konců, asi na nejdelší dobu zablokoval přípravu výstavby svými rozhodnutími někdejší primátor Pavel Bém (ODS). Navíc jsem přesvědčen, že v dialogu mezi těmito aktivitami a veřejnou správou, potažmo správou železnic, byly většinou chyby na obou stranách. Ochota k dialogu u nás obecně bývá poměrně malá, převažuje snaha se navzájem převálcovat. A také, jak se střídalo vedení radnic pražských částí i vedení hlavního města, často se měnily záměry a výstavba rychlého spojení Kladna s Prahou neměla vždy prioritu.

Autor: 
Jiří Nussberger, Haló noviny