První sériový elektromobil Škody Auto by měl na jedno nabití ujet 500 kilometrů. Firma právě veřejnosti představuje jeho aktualizovanou studii Vision E na autosalonu ve Frankfurtu. Start jeho výroby, plánovaný na rok 2020, ale nebude zřejmě jednoduchý. České zákony s masovou výrobou elektro aut zatím nepočítají. Doba elektromobilů se však rychle blíží, vidět je to i na zahájeném frankfurtském autosalonu. Exponáty týkající se elektřiny a autonomního řízení dominují většině expozicí. Škoda Auto ale není na výrobu elektromobilů připravena i když vedení firmy se snaží v této oblasti hodně investovat. Fakt je, že. vyškoleni pro výrobu elektro automobilů nejsou dělníci a ani s ní nepočítají české zákony.
Zjednodušeně je třeba, aby elektromobily montovali pouze pro to kvalifikovaní dělníci, kteří by měli mít základní elektrotechnické vzdělání, tedy chápat vztah voltů, ampérů a wattů. Stejně tak musí rozumět základům elektrických obvodů. Ukazuje se však také, že se jako bumerang vrací hluboká devastace odborného učňovského školství.
Nejde ale jen o samotné výrobní linky. Osvědčení o porozumění elektrickým zařízením by měli mít i ti, kteří například testují prototypy, a to nejen u čistých elektromobilů, ale i u aut, kde elektřina pouze asistuje spalovacímu motoru - tedy hybridů a plug-in hybridů. I tam je ve hře vysoké napětí a Superb plug-in hybrid už by se měl začít prodávat za dva roky.
Škoda Auto již spustila kurzy a školení, aby měla ve svých řadách dost lidí s potřebnou certifikací, zatím je potřebuje hlavně pro vývoj a testování. O elektřinu také rozšířila i osnovy na svých školách. Zatím dokázala zaučit první stovky lidí.
"Ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu chceme vyhlášku změnit," vyjádřil se člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar. Ten má právě oblast podpory elektromobility na starosti.
Předpis z konce sedmdesátých let by se měl přizpůsobit současnosti. Inspirací mají být země, které jsou ve výrobě elektro aut dále.
Podle názoru mluvčího Sdružení automobilového průmyslu Miroslava Konvaliny.je řešením po vzoru Německa vytvoření elektrotechnické kvalifikace pouze pro stanovené činnosti. Ta by pak opravňovala k práci při vývoji, výrobě a opravách elektromobilů bez nutnosti absolvovat kompletní elektrotechnické vzdělání, Lze o tom diskutovat, mám však obavu, zda opět Česká republika nepodlehne ve snaze získat levnou pracovní sílu mírnějším "levnějším" normám diktovaným z " vyspělých" zemí.
Téma se dostalo mezi hlavní požadavky automobilového průmyslu i na Českou vládu. Ve společně připravovaném memorandu jsou vyjmenovány nejdůležitější podmínky rozvoje elektromobility v Česku.
Vláda by se podle něj měla zavázat, že posoudí a případně bude realizovat různé formy podpory prodeje, provozu a dobíjení elektromobilů. Příslušná ministerstva pak mají například posoudit možnosti daňových zvýhodnění nebo dotací při nákupu elektrických aut, případně parkování zdarma nebo volný vjezd do center měst.
Z elektromobility ale mají velké obavy odboráři Škody Auto. Pravidelně je připomínají jako velké riziko do budoucna. Elektrická auta jsou z pohledu náročnosti výroby mnohem jednodušší a je možné, že se jejich nejdůležitější díly, tedy baterie a elektromotory, budou vyrábět jinde než v českých závodech. Coby Mladoboleslavák i odborář je sdílím tyto obavy také. Odbory od vedení firmy tak neustále chtějí ujištění, že toto riziko nepodceňuje a počat pracovních míst neklesne.. Ve Škodovce se vyrábí motory a převodovky, tedy díly, po kterých s nástupem elektrických aut klesne poptávka. Otázka tedy zní zda firma bude schopna vytvořit nové pracovní příležitosti, kam bude možno část zaměstnanců přesunout.
Odbory chtějí s vedením automobilky vyjednat dohodu nazvanou Pakt budoucnosti. Inspirací jsou jim svazy v německých závodech koncernu Volkswagen. Ty si vymohly závazek zaměstnavatele, že kvůli elektromobilitě nesníží počet pracovních míst. Jinými slovy bude to pro odbory náročný boj o udržené zaměstnanosti.
Stanislav Grospič
předseda OSČMS