29. 5. 2017
Pražská primátorka Adriana Krnáčová se nechala slyšet, že nechá posoudit možnost prodloužení linky metra A na letiště. Předtím správa SŽDC dala najevo, že tzv. rychlodráha s odbočkou na letiště tady nebude dříve jak za deset let. Na počátku roku se diskutovala možnost prodloužení metra D do Jesenice.
Tyto a další výstřelky ukazují, že Praze chybí jasná dopravní koncepce a systém dopravního plánování se zhroutil. Plány Středočeského kraje a Prahy nejsou kompatibilní, a navíc do nich vstupují nejrůznější zájmy, příkladem může být trasování východní části pražského okruhu.
Zájmy obyvatel kraje a zájmy Prahy jsou často v rozporu. Ono je pěkné vyvést na území kraje těžkotonážní kamionovou dopravu. Je také dobré uvažovat nad tím, že se metro dovede až k Jesenici, co však nastane vidíme na estakádě Černého mostu, kdy se z Jesenice stane jedno velké parkoviště s nákupní zónou a v obklíčení hradbami betonových molochů. Již nyní je doprava v této pražské periférii na hranici únosnosti. Do toho vstupují další zájmy okolních obcí, blíž k Praze, které dopravním možnostem řešení této situace brání.
Dopravní prioritou Prahy by mělo být dokončení nesmyslných koncovek metra - Béčko by mělo být protaženo až do Horních Počernic. Tím by mohla být vypuštěna otázka vlakové zastávky u Rajské zahrady. Pozemní parkoviště u Rajské zahrady by mohlo získat minimálně jedno patro navíc, toto zvýšení kapacity by mohlo být realizováno ve spolupráci obou krajů za využití ITI investic. Když se podíváme na Letňanskou polní konečnou metra, je nabíledni, že i tato trasa by měla být protažena přes obydlené Letňany (nejlepší by byla zastávka v dosahu sídla městské části Praha 18) na nádraží do Čakovic. V okolí Letňan by mohla přibýt parkovací stání a vyřešit tak houfy aut stojící při silnici až skoro kilometr od stanice. Další dopravní perličkou je cca 500 metrový čtyř proudý úsek mezi Štěrboholskou a Jižní spojkou. Proč není šestiproudá část této páteřní komunikace dotažena až k Průmyslové? Kdo má zájem na tvorbě kolon?
Na západní straně se ukazuje být výhodným moudré rozhodnutí kraje za vlád levice - prosazení nových zastávek v Hostivici a Rudné. Zde je překážkou omezenost železniční infrastruktury. Zde je role státu nezastupitelná a než o básnění o super koridorech do Berlína a Brna bychom se měli vrátit na zem a byť z národních zdrojů razantně investovat do místních tratí tak, aby investičně byl výsledkem zvýšený komfort, rychlost i kapacita spojů.
Praha ráda vyváží své problémy do náruče kraje. Příkladem můžou být satelitní přívěsky bez infrastruktury, kdy chybí následně nejen místa v mateřských školkách. Bez spolupráce obou institucí se to neobejde. Příkladem může být opět za levice vyjednaná integrace doprav, k jejíž realizaci nyní dochází. To je jedna z cest jak zlepšit život občanům.
Autor:
Mgr. Zdeněk Milata, krajský zastupitel